Ο Χάρωνος και Μενίππου διάλογος ανήκει στους Νεκρικούς διαλόγους με έντονο το κυνικό χρώμα της σάτιρας θανάτου και του Κάτω Κόσμου.
Ο Λυγκέας ήταν ο Αργοναύτης που μπορούσε να δει πίσω από δέντρα και τοίχους αλλά και μέσα στη γη. Γι' αυτό έχουμε και τη φράση «οξύτερον Λυγκέως οράν» για όποιον έχει δυνατή όραση.
Κυριακή 21 Μαΐου 2017
Στο έργο του ο Λουκιανός « Μένιππος ή Νεκυομαντεία » γίνεται αναφορά για το Τροφώνιο Μαντείο
Ο Χάρωνος και Μενίππου διάλογος ανήκει στους Νεκρικούς διαλόγους με έντονο το κυνικό χρώμα της σάτιρας θανάτου και του Κάτω Κόσμου.
Έρκυνα, το ποτάμι της Λιβαδειάς
επισκεφτεί τις πηγές
του ποταμού της, της Έρκυνας δεν θα αισθανθεί ότι από εδώ ξεκινά το ιδιαίτερο χρώμα της πόλης και η γοητεία της. Σήμερα
βέβαια δεν υπάρχει το ιερό άλσος του Τροφωνίου, οι ναοί και τα μνημεία του,
όπως μας τα περιγράφει ο Παυσανίας. Οι αιώνες που κύλησαν, τα εξαφάνισαν όλα
και ελάχιστα λείψανα σώζονται. Όμως η φύση διατηρεί τον παλιό της χαρακτήρα και
τη φυσιογνωμία της. Συνεχίζει να προκαλεί δέος το φαράγγι του Ξηριά με τις
απρόσιτες πλευρές των γκριζοπράσινων βράχων και με τα αγριοπούλια να βγάζουν
παράξενους κρωγμούς. Στο τέλος του Ξηριά αναβλύζουν, από τα στήθια του βράχου,
οι πηγές της Έρκυνας με τα σμαραγδένια νερά τους.
δικαιοδοσία της Περσεφόνης, της θεάς του Άδη,
δηλαδή χάθηκε για πάντα στο υποχθόνιο σκότος. Όμως η απώλεια αυτή είχε ως
συνέπεια να αναβλύσει το νερό, που είναι εξ ίσου θεϊκό.![]() |
| Έργο Θ. Λαζαρή |
"Μπήκανε στον καλόστρωτο στης Λιβαδιάς τον κάμπο,
στη Λιβαδιά, στην πολιτεία την πιθωμένη απάνου
στο έμπα μιας γκρεμόρραχης λαγκάδας, και περνώντας
τήνε ποτίζει η Έρκυνα, παιδούλα του Ελικώνα,
μικρούλα ξεροποταμιά, και γίνεται μεγάλη
σαν παίρνη κάθε χειμωνιά, με το νερό της Κρύας
πηγής που την πρωτόβγαλε, κι άλλα νερά φερμένα
κι απο λογής νεροσυρμές ανάμεσα στα βράχια.
Ω νερομάννες, ω πηγές, ω ανάβρες, ω βρυσούλες,
είσαστ' εσείς οι ξωτικές κ' εσείς οι αμαδρυάδες....
δαιμονικά και μαγικά, θέϊσσες, ξωθιές ,
μα πάντα ωραίες, όμοια πασίχαρες
και δροσοδότρες πάντα...
Το λιβαδίτικο βουνό, να το Λαφύστι! Νέοι δεσπότες δεν το πάτησαν ακόμα, με καινούρια γραφτά να το μοιράνουνε, και τα πατήματά τους ν' αφήσουνε στις πέτρες του...
Και πάει και του Τροφωνικού πανάρχαια κ' η μαντεύτρα λαλιά, στερνόλαλο πουλί στο σώπασμα των άλλων..."
Ναός Διός Βασιλέως Λιβαδειάς
Το 1997 με πρωτοβουλία και χρηματοδότηση του Δήμου Λεβαδέων, επί δημάρχου Χ. Παλαιολόγου, υπό την εποπτεία της Θ΄ Εφορείας Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων, ξεκίνησαν εργασίες καθαρισμού και συλλογής των αρχιτεκτονικών μελών του ναού, που είχαν ως αποτέλεσμα την πλήρη αποκάλυψη της κάτοψης του ναού για πρώτη φορά από την εποχή της κατασκευής του.
Στη βόρεια πλευρά του αποκαλύφθηκε τμήμα των θεμελίων του ναού, καθώς και το μεγαλύτερο τμήμα της κρηπίδας του. Στο πλαίσιο των παραπάνω εργασιών ανασύρθηκαν, κατεγράφησαν και φωτογραφήθηκαν 502 αρχιτεκτονικά μέλη. Τα 464 αρχιτεκτονικά μέλη ήταν κατασκευασμένα από ντόπιο γρανίτη, είτε από φαράγγι του Ξηριά είτε από τη Σούρπη - τη σημερινή Ανάληψη. Τα υπόλοιπα 37 αρχιτεκτονικά μέλη ήταν από πωρόλιθο από τον οποίο είχε εξολοκλήρου κατασκευαστεί η θεμελίωση του δαπέδου. Επρόκειτο για δομικούς λίθους διαστάσεων 2,43 - 2,45 μ. Χ 0,42μ. που φέρουν χαρακτηριστικούς αγκώνες ανάρτησης. Βρέθηκε και ένα τμήμα σπονδύλου κίονα διαμέτρου 1,90 μ. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσίασε η περισυλλογή κομματιών από μολύβι και σίδερο που χρησιμοποιούσαν για τη σύνδεση των δομικών λίθων. Μετά τον καθαρισμό αποκαλύφθηκε η κάτοψη του ναού και διαπιστώθηκαν για πρώτη φορά με ακρίβεια οι διαστάσεις του. Πρόκειται για ένα οικοδόμημα διαστάσεων 60Χ 23 μ. Ο ναός ήταν κολοσσικού μεγέθους, από τους μεγαλύτερους που θα κτίζονταν ποτέ στον ελλαδικό χώρο. Ήταν στον τύπο του περίπτερου με 6 κίονες στις στενές και 12 στις μακρές του πλευρές.
Ένα μέρος της κορυφής του Άι Λια είχε ισοπεδωθεί στην αρχαιότητα για το ναό του Δία. Ανατολικώτερα της σημερινής εκκλησίας υπάρχει και άλλος ισοπεδωμένος χώρος, ίσως για άλλα ιερά.
Σύμφωνα με το συγγραφέα και ερευνητή κ. Στάθη Βαλλά στο ανατολικό τμήμα του γήλοφου,του Προφήτη Ηλία υπάρχει μια έκταση με ιδιαίτερη σημασία. Υπάρχει ένα ήδη διαμορφωμένο αρχαίο τέμενος. Εκεί διασώζεται ένας αρχέγονος βωμός, και ένα ιερό δέντρο. "Αρχέγονος πυριτολιθικός Βωμός, σε δυώνυμη ζεύξη, με ένα αείζωο Ιερό Δέντρο. Έναν Ερινεό. Μια Αγριοσυκιά.
Ο Ερινεός είναι το Ιερό Δέντρο των Θρησκευτικών Επιφανειών. Έχει σταθερή και αναπόσπαστη παρουσία σε όλα τα Θρησκευτικά Συστήματα. Από την αρχαία Ελλάδα, την Αμερική, την Πολυνησία, μέχρι τον Βουδδισμό, και τον Χριστιανισμό. Αυτό λοιπόν το εκπληκτικό και μοναδικό Ιερό Δέντρο, που έφτασε ζωντανό από την αρχαιότητα, ως την σημερινή εποχή, οι αρχαίοι ιερείς, το είχαν σε χρήση κατά το Δρώμενο, που συνέβαινε κάποτε στο Μαντείο του Τροφωνίου.- Παυσανίου Ελλάδος Περιηγήσεις - Εκδοτική Αθηνών
- Αναστασία Γκαδόλου: Εισήγηση της αρχαιολόγου στο Συνέδριο της Εταιρείας Βοιωτικών Μελετών το 2000 με θέμα "Ο ναός του Διός Βασιλέως
- Βαλλάς Στάθης: "Το άντρο του Τροφωνίου"
- Νικολάου Άννα: Οι γιορτές της αρχαίας Βοιωτίας










