
Η Ελευσίνα
ιδρύθηκε περί το 2000 π.Χ. στις πλαγιές του ανατολικού λόφου μιας χαμηλής
λοφοσειράς στη Ν.Δ. γωνία του Θριάσιου πεδίου, κοντά στον Ελευσινιακό κόλπο και
αναπτύχθηκε κατά τη Μυκηναϊκή Εποχή σε ισχυρά οχυρωμένη πόλη. Την εποχή αυτή
χτίστηκε το μυκηναϊκό μέγαρο, που ταυτίσθηκε με τον πρώτο ναό της Δήμητρας,
Β.Α. του Τελεστηρίου των κλασικών χρόνων.

Στα χρόνια του
Σόλωνα (αρχές 6ου αι. π.Χ.) η Ελευσίνα προσαρτάται οριστικά στην Αθήνα και τα
Ελευσίνια Μυστήρια καθιερώνονται ως αθηναϊκή εορτή.
Την εποχή του Πεισίστρατου (550-510 π.Χ.) το
ιερό και η πόλη, δυτικά του
λόφου, περιβάλλονται από ισχυρό τείχος με πύργους.

Μετά την
καταστροφή του από τους Πέρσες (480 π.Χ.) το ιερό ανακαινίζεται με την ανέγερση
νέων κτηρίων, όπως του νέου μεγάλου Τελεστηρίου και της Στοάς του Φίλωνα, που
χτίστηκε στην ανατολική πλευρά του Τελεστηρίου έναν αιώνα αργότερα.
Η τελευταία περίοδος ακμής του ιερού τοποθετείται στα
Ρωμαϊκά Χρόνια, όταν ρωμαίοι αυτοκράτορες στολίζουν το ιερό με νέα λαμπρά
οικοδομήματα όπως τα Μεγάλα Προπύλαια, τις Θριαμβικές Αψίδες, την Κρήνη, ναούς
και βωμούς.
Στο τέλος του 4ου αι. π.Χ. τα Μυστήρια παρακμάζουν, ενώ με την εισβολή των Βησιγότθων του Αλάριχου το ιερό μετατρέπεται σε ερείπια και η λατρεία εγκαταλείπεται.
Στο τέλος του 4ου αι. π.Χ. τα Μυστήρια παρακμάζουν, ενώ με την εισβολή των Βησιγότθων του Αλάριχου το ιερό μετατρέπεται σε ερείπια και η λατρεία εγκαταλείπεται.
ΕΛΕΥΣΙΝΙΑ ΜΥΣΤΗΡΙΑ
Τα μυστήρια διακρίνονταν στα Μικρά, που τελούνταν κατά τον μήνα Ανθεστηρίων (19
Φεβρουαρίου - 19 Μαρτίου), στην Άγρα, ένα προάστιο της πόλεως των Αθηνών, στις όχθες του Ιλισού,
και στα Μεγάλα Ελευσίνια, που
τελούνταν στην Ελευσίνα από την 15η έως την 23η Βοηδρομιώνος (13 Σεπτεμβρίου - 12
Οκτωβρίου).
Τα μυστήρια ήταν ανοιχτά προς όλους τους Έλληνες,
συμπεριλαμβανομένου και των δούλων και σε μεταγενέστερη περίοδο έγιναν ανοιχτά
και στους ξένους. Αποκλείονταν από τα μυστήρια όσοι δεν γνώριζαν την ελληνική
γλώσσα. Και όσοι είχαν διαπράξει κάποιο
σοβαρό παράπτωμα και όσοι είχαν προβεί σε ιερόσυλες πράξεις όποιο και να ήταν
το αξίωμα τους. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί ο Ρωμαίος αυτοκράτορας
Νέρωνας.


Πιο
συγκεκριμένα, ο Διαγόρας ο Μήλειος, επικηρύχθηκε από τους Αθηναίους για δυο
τάλαντα για την σύλληψη του και για ένα τάλαντο για τον θάνατο του, με την
κατηγορία του ότι, διακωμώδησε τα ιερά μυστήρια .
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου