Η γη όπως ξέρουμε κάνει δύο σημαντικές κινήσεις,
μία περιφορά γύρω από τον ήλιο (ετήσιος κύκλος) και μία περιστροφή γύρω από τον
εαυτό της (ημερήσιος κύκλος). Ο συνδυασμός αυτών των κινήσεων είναι που
δημιουργεί τις 4 εποχές.
Οι πύλες για την είσοδο της γης στις διαφορετικές
εποχές, είναι οι ισημερίες της Άνοιξης και του Φθινοπώρου και τα ηλιοστάσια του
Χειμώνα και του Καλοκαιριού.
Τον
ερχομό της Άνοιξης σηματοδοτεί η εαρινή ισημερία. Οι παραδόσεις λένε ότι η γη
ήταν κάποτε ξαπλωμένη ότι δεν υπήρχαν οι 4 εποχές, ότι στο ένα ημισφαίριο ήταν
πάντα καλοκαίρι και στο άλλο πάντα χειμώνας. Κάποια στιγμή μεταξύ Μύθου και
πραγματικότητας, ο άξονας της γης καθετοποιήθηκε και από τότε ξεκίνησε η
εναλλαγή των εποχών, τότε ξεκίνησε ο χρόνος να είναι κυκλικός, να υπάρχει ο
θάνατος και η αναγέννηση της φύσης.
Όταν
προσωποποιήθηκαν οι ιδιότητες της Φύσης και αποδόθηκαν σε συγκεκριμένους θεούς,
τότε τις αρχικές εκείνες γιορτές της Άνοιξης μοιράστηκαν μεταξύ τους ο
Διόνυσος, η Δήμητρα, ο Απόλλωνας, η Ίσιδα, η Χλωρίδα (Flora) και αν κάποιος άλλος θεός
θεωρήθηκε επόπτης της φυσικής παραγωγής ή αίτιος της βλάστησης των φυτών.
Η Χλωρίδα ήταν
κόρη της Νιόβης, ήταν θεά της άνοιξης, των λουλουδιών (ανθέων)
και της ανάπτυξης, η οποία αρπάχτηκε από τον άνεμο Ζέφυρο και έγινε κατόπιν γυναίκα του.
|
Διόνυσος |
|
Πολλοί μύθοι της Άνοιξης σχετίζονται με τον θάνατο και την ανάσταση
κάποιου θεού. Υπάρχουν κυρίως δύο τρόποι με τους οποίους οι θεοί πεθαίνουν την
άνοιξη:
Με
διαμελισμό συνήθως σε 14 ή σε 7 κομμάτια,
όπως στην περίπτωση του Διόνυσου Ζαγρέα
στην Ελλάδα και του Όσιρι στην
Αίγυπτο και με σταύρωση.
|
Ο διαμελισμός του Διονύσου από τους Τιτάνες |
Ο διαμελισμός συμβολίζει την ανάγκη για εξάπλωση
της πνευματικής ουσίας του θεού, αλλά και των διδασκαλιών. Ακριβώς τον ίδιο
συμβολισμό συναντάμε στο μυστήριο της θείας κοινωνίας, που υπάρχει σε διάφορες
θρησκείες, όπου μοιράζεται στους πιστούς κρασί και ψωμί, συμβολίζοντας το σώμα
και το αίμα του θεού. Επίσης ο θάνατος του αρνιού και ο διαμελισμός του για
φαγωθεί συμβολίζει ακριβώς το ίδιο πράγμα. Το αρνί αποτελεί ένα κατεξοχήν
μυθικό σύμβολο, με την έννοια της αθωότητας και της αγνότητας κυρίως σε
πνευματικό επίπεδο, έτσι με τον διαμελισμό του επιτρέπει στους ανθρώπους την
επικοινωνία με την αγνότητα αυτή.
Τι
συμβολίζει ο σταυρός
Ο σταυρός είναι επίσης ένα πανάρχαιο σύμβολο, που
δεν έχει λείψει από καμία εποχή και κανένα λαό. Αποτελείται από δύο διασταυρωμένα ξύλα: ένα
κάθετο που συμβολίζει τον πνευματικό κόσμο και ένα οριζόντιο που
συμβολίζει τον υλικό κόσμο. Έτσι αποτελεί την εναρμόνιση των αντιθέτων
αλλά και συμπληρωματικών στοιχείων που αποτελούν τον εκδηλωμένο κόσμο.
Συμβολισμός
του δέντρου
Το δέντρο έχει τον ίδιο συμβολισμό με τον σταυρό,
εδώ το ιερό, το πνευματικό στοιχείο αντιπροσωπεύεται στα κλαδιά, που βρίσκονται
στο υψηλότερο σημείο του δέντρου, ενώ οι ρίζες του είναι το χθόνιο στοιχείο,
ο κόσμος των νεκρών. Ο κορμός του δέντρου συμβολίζει τον εκδηλωμένο κόσμο,
τον κόσμο των ανθρώπων.
Σε όλους τους πολιτισμούς
υπήρχε πάντοτε ένας θεός μία θεά ή ένα ζευγάρι θεών, που χαρακτήριζαν την
άνοιξη. Ήταν οι θεοί που έφερναν την γονιμότητα, την ανανέωση, την βλάστηση,
την νιότη και τον έρωτα.
Στους Ρωμαίους συναντάμε
τη θεά Φλώρα (ή Χλωρίδα). Η θεά της Άνοιξης έκανε τα λουλούδια να
ανθίζουν και τους αγρούς να καρποφορούν. Στην αρχή του Μαΐου διοργάνωναν τα Φλωράλια,
γιορτή προς τιμήν της Θεάς, που χάριζε στους ανθρώπους και στη φύση την άνθηση,
την νιότη και τον έρωτα
Έθιμα – παραδόσεις
Υπάρχουν πολλά έθιμα που
σχετίζονται με τον ερχομό της Άνοιξης και σκοπό έχουν την εκδίωξη του χειμώνα,
που συνήθως σχετίζεται με το «κακό», ώστε να μπορέσει να λάμψει το «νέο φως»
της Άνοιξης.
Μάρτης
Την πρώτη μέρα του Μάρτη,
για να αποτραπεί η βλαβερή επίδραση του ήλιου, τα παιδιά φορούν «μάρτη»,
στον καρπό του χεριού ή στο μεγάλο δάχτυλο του ποδιού. Είναι ένα βραχιόλι
φτιαγμένο από κλωστή άσπρη – κόκκινη ή χρυσή. Διάφοροι μελετητές λένε ότι
αυτό σχετίζεται με την «Κρόκη», που οι μύστες των Ελευσίνιων
μυστηρίων έδεναν στο δεξί χέρι και στο αριστερό πόδι.
Ψευδολογία
Άλλο έθιμο της 1ης Μαρτίου είναι η ψευδολογία που
υπάρχει και την 1η Απριλίου. Είναι σύμβολο της ανοιξιάτικης πάλης και του ξεγελάσματος
των βλαπτικών δυνάμεων, που θα μπορούσαν να εμποδίσουν τον ερχομό της
Άνοιξης και την αναγέννηση της φύσης.
Μαγιάτικο ξύλο
και στεφάνι
Σύμφωνα με κείμενο του
καθηγητή Κλασικής Αρχαιολογίας στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο, Μιχάλη Τιβέριου, το
μαγιάτικο κλαδί ή το άνθινο στεφάνι, έχει κατά πάσα πιθανότητα τις ρίζες
του στην αρχαιότητα: «Είναι γνωστό ότι στην αρχαία Ελλάδα τέτοια κλαδιά ή
στεφάνια τα χρησιμοποιούσαν πολύ συχνά. Δεν είναι υπερβολικό να πούμε ότι
δεν έλειπαν από καμία σημαντική εκδήλωση του δημόσιου, ιδιωτικού και
θρησκευτικού βίου. Επιπλέον, είναι αξιοπρόσεκτο ότι μια σημαντική γιορτή
ενός μήνα των αρχαίων, του Θαργηλίωνος, που αντιστοιχούσε, περίπου, με
το δικό μας Μάιο, περιλάμβανε στα δρώμενά της την κατασκευή ενός
κλαδιού ανάλογου με το μαγιάτικο. Το κλαδί αυτό δεν το έφτιαχναν με
άνθη, αλλά με κλαδιά οπωροφόρων δέντρων, στα οποία αναρτούσαν κρεμμύδι και
σκόρδο».
Ο ιστορικός Πλούταρχος αναφέρει ότι οι
γυναίκες στην αρχαία Ελλάδα συνέλεγαν άνθη τον σημερινό Απρίλιο και Μάιο και
έπλεκαν στεφάνια. Τα στεφάνια όμως αυτά έπρεπε να είναι φτιαγμένα από τις
ίδιες, διότι κάθε τι που δημιουργείται σωστά και ολοκληρωμένα φέρει την
ενέργεια του δημιουργού του. Το
κυκλικό σχήμα του στεφανιού συμβολίζει τον κύκλο της επίγειας ζωής, για αυτό
και έπρεπε να είναι χειροποίητο.
Ο
κύκλος του στεφανιού έπρεπε να είναι φτιαγμένος από κλωνάρι λυγαριάς, για να συμβολίζει ότι δεν υπάρχει αρχή ούτε τέλος
και ότι στην φύση τα πάντα αναγεννιούνται συνεχώς. Το κλωνάρι της λυγαριάς ήταν
αφιερωμένο στην θεά Άρτεμη, διότι
έφερνε καλοτυχία και μάλιστα στην Ταυρίδα (σημερινή Κριμαία) βρέθηκε σκαλισμένη
εικόνα της θεάς τυλιγμένη σε λυγαριά.
Εκτός
από την λυγαριά χρησιμοποιούσαν και κλαδιά
ελιάς αφιερωμένα στην θεά Αθηνά
και μάλιστα ανθισμένα αλλά και αγιόκλημα,
αφιερωμένο στον θεό Διόνυσο, για να
φτιάξουν το στεφάνι τους. Συμβολικά έβαζαν και κάποιο στάχυ, αφιερωμένα στην Μεγάλη
θεά Δήμητρα αλλά και κόκκινα λουλούδια ειδικά τριαντάφυλλα, αφιερωμένα στον
θεό Απόλλωνα, για να έχουν μία καλή
σοδειά. Μαργαρίτες, βιολέτες, γαρύφαλλα, ευωδιαστά τριαντάφυλλα τοποθετημένα
επάνω στο στεφάνι, πολύχρωμα λουλούδια της πανέμορφης ανοιξιάτικης φύσης
συμβόλιζαν τον ολάνθιστο βίο ενός σπιτιού, μίας πόλης, ενός έθνους.
Το έθιμο του μαγιόξυλου
είναι διαδεδομένο σε όλη την Ελλάδα. Πρόκειται για ένα πράσινο κλαδί, που μόλις
έχει πετάξει φύλλα. Αυτό το τυλίγουμε με χρωματιστές κορδέλες και πάνω του κρεμάμε
λουλούδια, καρπούς και μικρά φλασκιά με γλυκό κρασί, λάδι και μέλι. Το
μαγιόξυλο είναι ο προπομπός του πρωτομαγιάτικου στεφανιού, που στα παλιά τα
χρόνια φτιάχνονταν κι αυτό από κλαδιά και όχι από λουλούδια.
Το μαγιόξυλο, όπως και το
στεφάνι της Πρωτομαγιάς συμβολίζει τη γονιμότητα και την καρποφορία, την
ευημερία και την ευτυχία. Όποιος φτιάξει ένα τέτοιο κλαδί θα έχει υγεία,
ευτυχία, καλή τύχη και ευφορία.
Έπιασε το μαγιόξυλο:Αυτή η φράση , που συνηθίζεται να λέγεται σήμερα σκωπτικά ,
προήλθε από τη μεσαιωνική συνήθεια, να στολίζουν οι νέοι την πρωτομαγιά ένα
κλαρί κερασιάς και να το προσφέρουν, ύστερα , στην αγαπημένη τους ή την
αρραβωνιαστικιά τους
Άλλη εκδοχή: Κατά τη διάρκεια της
γιορτής της Πρωτομαγιάς ένας νέος θαυμάζει την ομορφιά μιας νεαρής αλλά
παντρεμένης γυναίκας και πέφτει νεκρός από το χέρι του συζύγου της.
Τότε ο Μάης με το θαυματουργό «μαγιόξυλο» του ακουμπά τον νέο και τον
ανασταίνει.
Η ανάσταση αυτή συμβολίζει την ανανέωση που είναι φανερή αυτή την εποχή.
|
Άγαλμα της Χλωρίδας στην Αγία Πετρούπολη |
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου